اولین گزارش مرکز پایش سرعت و تسهیل فرآیندهای گمرکی درخصوص اظهارنامههای معطل مانده در سامانه جامع گمرکی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، مرکز پایش سرعت و تسهیل فرآیندهای گمرکی به دنبال برخی اعتراضها به وجود معطلیهای موردی در سامانه جامع گمرکی و در مواردی کندی روند کارشناسی اظهارنامههای گمرکی، به دستور مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران تشکیل گردید تا از طریق این مرکز به اعتراضهای به حقی که نسبت به وجود برخی معطلیها در گمرک صورت میگرفت فوراً رسیدگی و مشکل سریعاً رفع گردد.
این مرکز ابتدا با تشکیل گروهی با نام "پیگیری اظهارنامههای معطل در کارشناسی" شروع به کار کرد و روند پیگیری خود را با بررسی سریال اظهارنامههای اعلام شده در گروه و پیدا کردن کارشناس این اظهارنامهها و همچنین تذکر به این کارشناسان آغاز نمود.
از جمله اقدامات این مرکز بررسی روزانه تعداد اظهارنامههای موجود در کارتابل کارشناسان و رؤسای سرویس و همچنین تماس و تذکر به شخص، کارشناسان یا معاونین فنی یا حتی مدیرکل گمرک بوده است.
با این اقدام در حدود یک ماه گذشته علاوه بر افزایش نظم و سرعت در روند کارشناسی اظهارنامهها، شاهد افزایش میزان رضایتمندی اربابانرجوع و ترخیصکاران بودهایم.
این مرکز در ابتدا فقط با همکاری دفتر فناوری اطلاعات گمرک ایران تشکیل شد و در ادامه شاهد پیوستن دفاتر مختلف گمرکی ازجمله دفتر بهبود فرآیندهای گمرکی، دفتر واردات و دفتر بازرسی برای همکاری با این مرکز بودیم و همکاریهای خوبی با دفاتر مذکور صورت گرفت.
این گزارش میافزاید، پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع گمرکی از سال 1392 به کمک پژوهشکده سامانههای هوشمند دانشگاه تهران و دفتر فنآوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران طراحی و راهاندازی گردید که تاکنون به کمک این سامانه تمامی رویههای گمرکی ازجمله صادرات، واردات و ترانزیت الکترونیکی شده و درآمدهای گمرکی کشور نیز پس از راهاندازی این سامانه از 7000 میلیارد تومان به 14000 میلیارد تومان افزایش یافته است.
در ادامه نمونهای از روند رشد تایید اظهارنامهها و همچنین کاهش تعداد اظهارنامههای معطل در کارشناسی را مشاهده خواهید کرد.
آنچه در تصاویر زیر مشاهده می کنید نمودار فراوانی روزانه و تجمعی تأیید اظهارنامه های ارجاع شده به مرکز پایش و تسهیل فرآیندهای گمرکی می باشد.
این مرکز ابتدا با تشکیل گروهی با نام "پیگیری اظهارنامههای معطل در کارشناسی" شروع به کار کرد و روند پیگیری خود را با بررسی سریال اظهارنامههای اعلام شده در گروه و پیدا کردن کارشناس این اظهارنامهها و همچنین تذکر به این کارشناسان آغاز نمود.
از جمله اقدامات این مرکز بررسی روزانه تعداد اظهارنامههای موجود در کارتابل کارشناسان و رؤسای سرویس و همچنین تماس و تذکر به شخص، کارشناسان یا معاونین فنی یا حتی مدیرکل گمرک بوده است.
با این اقدام در حدود یک ماه گذشته علاوه بر افزایش نظم و سرعت در روند کارشناسی اظهارنامهها، شاهد افزایش میزان رضایتمندی اربابانرجوع و ترخیصکاران بودهایم.
این مرکز در ابتدا فقط با همکاری دفتر فناوری اطلاعات گمرک ایران تشکیل شد و در ادامه شاهد پیوستن دفاتر مختلف گمرکی ازجمله دفتر بهبود فرآیندهای گمرکی، دفتر واردات و دفتر بازرسی برای همکاری با این مرکز بودیم و همکاریهای خوبی با دفاتر مذکور صورت گرفت.
این گزارش میافزاید، پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع گمرکی از سال 1392 به کمک پژوهشکده سامانههای هوشمند دانشگاه تهران و دفتر فنآوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران طراحی و راهاندازی گردید که تاکنون به کمک این سامانه تمامی رویههای گمرکی ازجمله صادرات، واردات و ترانزیت الکترونیکی شده و درآمدهای گمرکی کشور نیز پس از راهاندازی این سامانه از 7000 میلیارد تومان به 14000 میلیارد تومان افزایش یافته است.
در ادامه نمونهای از روند رشد تایید اظهارنامهها و همچنین کاهش تعداد اظهارنامههای معطل در کارشناسی را مشاهده خواهید کرد.
آنچه در تصاویر زیر مشاهده می کنید نمودار فراوانی روزانه و تجمعی تأیید اظهارنامه های ارجاع شده به مرکز پایش و تسهیل فرآیندهای گمرکی می باشد.